3/04/2013

Saintis percaya atmosfera dan lautan di bumi berasal dari luar angkasa


Atmosfera bumi dan lautan yang memunculkan kehidupan berasal dari angkasa luar mungkin dibawa di belakang meteorit atau komet, para saintis sekarang percaya.

Sebelumnya orang menganggap bahawa gas dan mineral yang terkunci jauh di dalam kerak bumi dan hanya dikeluarkan melalui letusan gunung berapi yang besar.

Tapi sekarang para penyelidik telah membuktikan bahawa mereka pasti berasal dari luar angkasa berbillion tahun selepas Bumi terbentuk pertama kali.

Dr Greg Holland, dari University of Manchester, berkata: "Kami menemui tanda Meteor yang jelas dalam gas gunung berapi. Dari sekarang kita tahu gas-gas gunung berapi tidak boleh memberikan sumbangan signifikan dalam perjalanan ke atmosfera bumi.

"Atmosfera dan lautan pasti berasal dari tempat lain - mungkin daripada pengeboman yang terlambat gas dan air bahan kaya mirip dengan komet."

Dr Holland dan rakan-rakannya, yang mana hasil penemuan mereka diterbitkan dalam Science, telah menguji gas gunung berapi untuk mengungkap bukti baru.

Mereka mendapati bahawa mereka mempunyai tanda yang berpadanan dengan Meteor tersebut daripada bahagian dalam Bumi.

Teknik-teknik itu membolehkan para penyelidik jumlah kecil gas gunung berapi Krypton dan Xenon yang mendedahkan tanda kimia yang berpadanan dengan meteorit.

Tidak lama selepas ia terbentuk, teras bumi dilitupi oleh lautan magma. Pengeboman yang kuat oleh Meteor tersebut digabungkan dengan teras panas untuk menukar batu menjadi gas.

Dalam beberapa juta tahun, tebal, suasana padat terbentuk, meskipun sebahagian besar itu mungkin diusir oleh kesan gergasi yang menghasilkan bulan pada 4.4 billion tahun lepas.

Profesor Chris Ballentine dari University of Manchester, pengarah projek, berkata: "Ramai orang telah melihat hasil karya artis tentang bumi purba dengan gunung berapi besar di latar belakang memuntahkan gas untuk membentuk atmosfera.


AlQuran dan Sains


"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan pertukaran malam dan siang; dan kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada Kuasa Allah) terapung-apung di antara langit Dengan bumi; Sesungguhnya ada tanda-tanda bagi kaum yang menggunakan akal fikiran." AlQuran - Surah Al-Baqarah : 164

"Dan tiadalah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya sebagai ciptaan yang tidak mengandungi Hikmah dan keadilan; yang demikian adalah sangkaan orang-orang yang kafir! maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang kafir itu dari azab neraka." AlQuran - Surah Saad : 27

"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum, lalu Kami pisahkan antara keduanya? dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? maka mengapa mereka tidak mahu beriman?" AlQuran - Surah Al-Anbiya ' : 30

"Dan langit itu Kami dirikan Dengan kekuasaan Kami. dan Sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang Luas tidak terhingga." AlQuran - Surah Az-Zariyat : 47

"Tuhan yang Menguasai pemerintahan langit dan bumi, dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu Dalam pemerintahanNya; dan Dia lah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu Dengan ketentuan takdir yang sempurna." AlQuran - Surah Al-Furqan : 2

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan keluasan ilmunya dan kekuasaanNya, ialah terdirinya langit dan bumi dengan perintah dan penentuan takdirNya; akhirnya apabila ia menyeru kamu dengan satu seruan (supaya kamu bangkit hidup semula) dari bumi, kamu dengan serta merta keluar (dari kubur masing-masing)." AlQuran Surah Ar-Rum : 25

Tidak ada komentar:

Posting Komentar